أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

صفقة: Activision Blizzard تقوم بشراء Candy Crush بـ5.9 مليار دولار

SHARE
, / 59

Call of Duty. World of Warcraft. Destiny. ودلوقتي CANDY CRUSH يا جماعة!!!

Activision Blizzard اعلنت إنها هتشتري King Digital Entertainment, الستوديو المعروف بتقديم اللعبة المجانية Candy Crush, الصفقة هتكلف حوالي 5.9 مليار دولار بالتحديد.

في بيان صحفي, الناشر قال انه حاليا يملك واحد من اضخم شبكات الترفيه بأمتلاكها أكتر من نص مليار مستخدم في الشهر في 196 دولة.

بالرغم من كمية الفلوس اللي Activision هتدفعها, فـActivision Blizzard هتفضل أكتر شركة ترفيه تفاعلي مستقلة رابحة في العالم, و من المتوقع إن الصفقة ديه هتضيف 30% للمكاسب الخاصة بالشركة في 2016.

الصفقة هتنفع المساهمين *ممتلكي اسهم*  في King Digital, فـ من المتوقع انهم هياخدوا 18 دولار لكل سهم, و ده زيادة 20% عن آخر سعر اللي كان في 30 أكتوبر.

Activision Blizzard متوقعة إن المحتوى المتفوق ده, مع خبرة الشركة في الاشتراكات, اللعب المجانية, نموذج الـmicro-transactions, هيفيد مكان Activision Blizzard كواحدة من أكتر الشركات الناجحة المستقلة في مجال الترفيه التفاعلي.

ستوديو King Digital هيفضل شغال باستقلال تام, و الناس هتستمر في شغلها. الستوديو حاليا يملك لعبتين من خمس لعب الأكثر ربحا في أمريكا –  Candy Crush Saga و  Candy Crush Soda Saga.