SK Productions News Center

Amy Hennig تتحدث عن لعبة Star Wars الخاصة بـVisceral وإزاي هتختلف عن Uncharted

Amy Hennig الكاتبة و مخرجة ثلاثية Uncharted الأولى كانت قد تركت Naughty Dog و انضمنت لـVisceral Studios.

وخلال حديثها في PAX West الأسبوع اللي فات كشفت إن صناعة تجربة Star Wars “الأصلية” متعلقة بادراج حاجات الجماهير عندهم معرفة عنها زي AT-ST مثلا ولكن أيضًا ضمان إن الحاجات الجديدة, الشخصيات الجديدة, القصة الجديدة, الأماكن الجديدة, المخلوقات الجديدة, التكنولوجيا الجديدة كلهم هيبقوا متصلين بعالم Star Wars وتكون مألوفة للجماهير.

عشان تقدر Hennig إنها توصل لكده, بدأت تدرس إزاي تصنع تجربة Star Wars اصلية, زي ما كانت بحثت في صناعة الـPulp Action قبل ما تبدأ شغل على Uncharted. و بما إن Uncharted و Star Wars الاتنين Action Adventure فـ فيه حاجات شبه بعض في الاتنين, ولكن Hennig وجدت إيه اللي مخلي Star Wars مختلف ومميز.

اكتشفت إن في بعض القواعد اللي كنت بستخدمها أيام تطوير Uncharted, مش هنحتاج نستخدمها تاني.

كمثال, Uncharted والأعمال اللي ألهمت تطوير اللعبة كانت دايما مركزة على البطل; حتى لو القصة بتبعد عنهم, دايما بيبقى ليها علاقة بـ بطل القصة.

طبعا ده ممكن يكون بيشير لوجود شخصيات متعددة هنقدر نلعب بيها في اللعبة, ولكن Hennig رفضت التعليق على النقطة ديه.

Yousef ElAdawy

رئيس تحرير SK Productions / 3rabGamer. محب للـGaming منذ الصغر. و من متابعي السينما بشغف. أهتم بمعظم أنواع اللعب, ولكن أقرب الـGenres لقلبي الـJRPGs و Open World و Narrative Based.