أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

تمويل الحكومة البولندية لستيديو CD Projekt RED بمبلغ 7 مليون دولار لتطوير افكار جديدة لالعابهم

SHARE
, / 235
تمويل الحكومة البولندية لستيديو CD Projekt RED بمبلغ 7 مليون دولار لتطوير افكار جديدة لالعابهم

في الفترة الاخيرة مركز الابحاث و التطوير الوطني في بولندا خصص حصة من مبلغ خاص لمطوري الالعاب لتطوير افكارهم الخاصة و من الستيديوهات اللي قدرت انها تحصل علي مبلغ 7 مليون دولار كتمويل كان CD Projekt RED مطور لعبة The Witcher 3.

السبب ورا التمويل دا بالتحديد حسب تعليق Adam Kiciński مدير الستيديو كان تقديمهم لطلب دعم ابحاث و تطوير افكار جديدة من خلال برنامج اسمه GameINN من الممكن يفيد صناعة الالعاب بالكامل في بولندا, و من خلال الطلبات اللي تم تقديمها تقنيات سبق و الستيديو اعلن عنها و من الممكن تستفيد منها لعبتهم الجديدة Cyberpunk 2077.

المميزات بتشمل Multiplayer سلس داخل تجربة اللعبة الاساسية بدون الحاجة لوجود Game Modes بشكل مفصل و في نفس التوقيت يكون في نظام للـMatchmaking و اطوار تفاعلية بين اللاعبين. الميزة التانية هي تقديم مدينة حية باعلي اشكال الواقعية من من ناحية الحجم و السكان و الذكاء الاصطناعي الخاص بيهم و تقديم ادوات يقدر اي مطور من خلالها يبني العالم دا, الميزة التالتة هي تطوير مستوي السيتمائية و عرض القصة مع ضمان وجود عناصر الـRPG المهمة و رابع ميزة و هي تطوير مستوي الـAnimation و تعقيدات حركة الوجوه و الجسم خصوصا مع العاب الـRPG في العوالم المفتوحة.

دي المميزات الاربعة اللي كان سبق المطورين اعلنوا عن تطويرها للعبة Cyberpunk 2077 و الدعم المادي هيكون موجه بشكل كبير لتطويرها و طبعا توجيها بشكل كبير لان مجتمع التطوير في بولندا يستفيد منها و طبعا في بعض الستيديوهات هيكون ليها نصيب من الدعم زي Flying Wild Hog مطور Shadow Warrior 2 و Techland مطور Dying Light و CI Games مطور Sniper: Ghost Warrior 3 و The Farm 51 مطور Get Even. كل شركة منهم هيكون ليها نصيب من الدعم المادي لتطوير العابهم او تقنيات مختلفة سواء من ذكاء اصطناعي او تقنية عرض Graphics او واقع افتراضي.