أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

تغيير سياسة Ubisoft من ناحية دعم العابهم سواء بمحتويات اضافية او فترة الدعم

SHARE
, / 129
تغيير سياسة Ubisoft من ناحية دعم العابهم سواء بمحتويات اضافية او فترة الدعم

من الممكن تكون اهم الانتقادات الموجهة لشركة Ubisoft هو وجود محتويات اضافية مدفوعة في بعض العابهم لغرض استكمال التجربة الخاصة باللعبة و لينا في لعبة The Division مثال بمحتوياتها الاضافية المدفوعة زي Underground و Survival.

لكن  Anne Blonder-Jouin نائبة مدير Ubisoft للعمليات في مقابلة مع موقع Games Industry  صرحت بتصريحات مهمة بخصوص مستقبل الالعاب القادمة من الشركة و اكدت اولا علي ان خطتهم دعم الالعاب بفترة ما بين 5 لـ 10 سنين من خلال محتويات اضافية تجذب انتباه اللاعبين لاطول فترة ممكنة. لكن الاهم هنا هل المحتوي الاضافي في خلال المدة دي هيكون مجاني ؟؟ الاجابة من الممكن تكون هي نعم.

Anne اتكلمت عن ان الشركة في مخططها لجذب انتباه اللاعبين لاطول فترة ممكنة مش هيكون في اي محتوي اضافي للعبة مطلوب دفع مبالغ اضافية في مقابله لاستكمال تجربة اللعبة. الفكرة اللي عندهم رغبة في تنفيذها هي جعل العابهم اشبه بالملاهي , من الممكن مقابل تمن التذكرة انك تجرب كل شئ متاح من خلال الملاهي و من الممكن تصرف مبارغ اضافية مقابل طعام او اي اضافات جانبية زي العاب صغيرة للاطفال و تكون في الاخر جزء من التجربة الاهم و الاساسية لوجودة في الملاهي دي بالتحديد.

فا من الواضح ان Ubisoft بتراجع بشكل كبير اسلوبها في اضافة المحتويات لالعابهم و يمكن دا تحديدا بدأ مع لعبة Rainbow Six Siege.