SK Productions News Center

سبب بيع EPIC Games حقوق سلسلة Gears of War لـMicrosoft

Gears of War 4 بيتم تطويرها حاليا من قبل The Coalition, و زي ما المعظم عارف اللعبة تم تأسيسها في الأساس من قبل Epic Games, صانعي Unreal Engine, أيام الـXbox 360.

مؤسسي Epic في مقابلة مع Polygon, عن تاريخ و مستقبل Epic, ناقشوا سبب قرار الستوديو ببيع حقوق Gears of War لـMicrosoft في 27 يناير, 2014.

Tim Sweeney واحد من المؤسسين وضح إن Epic كانت عندها نظرة في هامش الربح المتقلص تدريجيا.

أول جزء من Gears of War كلف 12 مليون دولار من اجل تطويره, و قدر انه يحقق 100 مليون دولار في الأرباح.

في نهاية الدورة, Gears of War 3 كانت قد كلفت أربع أو خمس أضعاف الجزء الأول. الأرباح كانت بتتقلص و تتقلص. احنا حسبناها, ولقينا إن لو احنا هنبني Gears of War 4, المزانية هتكلف فوق المائة مليون دولار, ولو اللعبة حققت نجاح ضخم جدا, احنا ممكن نحقق أرباح تاريخية, ولكن أي حاجة أقل من كده كانت ممكن تنهينا و تخرجنا من مجال تطوير اللعب.

وده كان سبب إن احنا قررنا ترك السلسلة و نغير نظام الـbusiness.

حاليا, EPIC مركزة بشكل كامل على لعبها المجانية للـPC زي Paragon, Unreal Tournament  و Fortnite: و ده  تنقل ضخم تطوير مركز على الـConsoles خلال ثلاثية Gears of War. ولكن ده مش السبب الوحيد. كان هناك أيضًا أراء مختلفة مع ناشري اللعبة وهم Microsoft.

لما نزلنا Gears of War: Judgment, بعض اللاعبين في المجتمع الخاص باللعبة اشتكوا من خرائط الـMultiplayer وإنها فيها عيوب. احنا أدركنا, إن آه في شوية مشاكل, لازم نعيد العمل عليها, نصنع محتوى جديد و ننزل Multiplayer حول لعبة جديدة زي بظبط ما عملنا مع المشروع اللي كان سبب سبب تطوير Unreal Tournament.

كان عندنا كل الخطط عشان نعمل كده, و روحنا لـMicrosoft و قلنالهم ‘احنا عايزين نعمل كده’. و هم قالوا ‘لأ, انتم مش عايزين تعملوا كده’.

احنا مكناش بنسأل عن فلوس منهم, ولكن هم كناشري و صانعي Xbox, الموضوع لم يناسب خطط Microsoft و قالوا لأ. ده خلاني أدرك المخاطرة اللي موجودة بسبب وجود ناشر أو أي حد ما بين مطوري اللعبة و اللاعبين — وقد إيه الموضوع سام ومدمر العملية ديه ممكن تعمله في صحة لعبة والمجتمع الخاص بيها.

Yousef ElAdawy

رئيس تحرير SK Productions / 3rabGamer. محب للـGaming منذ الصغر. و من متابعي السينما بشغف. أهتم بمعظم أنواع اللعب, ولكن أقرب الـGenres لقلبي الـJRPGs و Open World و Narrative Based.