أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

Capcom تعترف بوجود مشكلة في عدم استغلال اقصى أمكانيات كذا مشروع

SHARE
, / 180
Capcom تعترف بوجود مشكلة في عدم استغلال اقصى أمكانيات كذا مشروع

Capcom عندها مكتبة كبيرة من المشاريع اللي تم تنفيذها, ولكن لم يتم استغلال قدرات المشاريع ديه للحد الأقصى الخاص بكل مشروع, و في خلال الكام سنة اللي فاتوا Capcom أستمروا في استغلال نفس الأسامي, و ده ترك IPs كتير غير مستخدمة صح أو مش مستخدمة على الاطلاق.

كان في محادثة ما بين Capcom و المستثمرين, و تم ذكر إن الناشر عنده النية لتغير علاقته مع المستهلك و طريقة عمله في تجارة الـVideo Games اللي بتحتوي على Consoles و من المحتمل الـPC يبقى جزء.

مقارنة لما قبل اعادة التأسيس, احنا عملنا تحسينات كويسة جدا في الادارة و خريطة تطوير لعب جديدة. و مع ذلك, في نفس الوقت تم زيادة قوة العمل في التطوير, و بسبب كده لازم نهتم أكتر بـ أدارة التطوير بشكل جيد.

نحن أيضًا نمتلك مكتبة كبيرة من المحتويات اللي تعتبر عدة IPs لم يتم استغلالهم لأقصى امكانياتهم, و ديه مشاكل احنا هنحلها كل مناخد خطوة لقدام.

علاوة على ذلك, احنا هنسعى لزيادة الربح  و تقديم تحسينات هتساعدنا و زيادة المبيعات عن طريق اصدار اللعب في أعلى مستوى من الجودة.

خلال السؤال و الجواب مع المستثمرين, تم الكشف إن الأولوية الاولى للشركة الآن إن الجودة تبقى هي الهدف الأول بدل من فترة المبيعات أو Deadlines مستعجلة للمطورين, حتى لو معناه إن اللعبة تتأجل. مدة التطوير لكذا مشروع تم تعديلها عشان تبقى على أعلى مستوى من الجودة.

أنا فعلا بعد المحادثة ديه متحمس جدا للي جي من Capcom, وبالذات ONIMUSHA!! واحدة من افضل السلاسل اللي لعبتها في حياتي و اقرب اللعب إلى قلبي, بجد نفسي جدا إن احنا نشوف عنها حاجة قريب و يبدو إن Capcom ممكن تستغل قدرة اللعبة ديه على تحقيق نجاح ساحق.