أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

لعبة Deep Down حصرية البلاي ستيشن 4 مازالت علي قيد الحياة نوعا ما

SHARE
, / 135
لعبة Deep Down حصرية البلاي ستيشن 4 مازالت علي قيد الحياة نوعا ما

في سنة 2013 كانت اعلنت شركة Capcom عن حصرية ليها هتكون علي جهاز البلاي ستيشن 4 و هي كانت لعبة Deep Down و هي لعبة RPG و كانت بمستوى رسومي اكتر من رائع لكن من اخر مرة تم الاعلان عنها و المشروع في تعداد المفقودين محدش يعرف عنه اي حاجة من لحظة الاعلان اذا كان لسة تحت التطوير ولا كان اتوقف خلاص .

و اللعبة كانت بتواجه مشاكل كتير في التطوير و كان في اكتر من مرة عن نسخة beta و لكن اتلغوا و كان في تصريحات ل Yoshinori Ono بان اللعبة هتاخد وقت اكبر لتطويرها و انها هتظهر بشكل مختلف عن الي شفناه عليه .

و لحد دلوقتي شركة Capcom عمالة بتجدد في العلامة التجارية للعبة في امريكا و الاسبوع دة كان اخر تجديد للعبة و هي تعتبر المرة خامسة للشركة في تجديد العلامة و الي بيخلي ناس كتير عندها امل بان المشروع لسة تحت التطوير و انة لسة متلغاش و لكن من الممكن ان تكون شركة Capcom بتجدد العلامة للحفاظ عليها اكبر فترة ممكنة عشان محدش يستغل الاسم .

و في القانون الامريكي للحماية العلامات التجارية  يحق تجديد العلامة التجارية خمس مرات و الي بيكون في مدة 3 سنوات و اذا لم يتم استغلالها بعد المرة الخامسة تكون متاحة للجميع ولا يمكن تجديدها مرة اخرى.

فاواضح ان Capcom في موقف صعب لانها لو مخلصتش اللعبة في الفترة الي جاية بسرعة هتكون اللعبة مهددة بضياع حقوقها منهم .