أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

تفاصيل جديدة عن Gameplay الـRemake الخاص بـFinal Fantasy 7

SHARE
, / 185
تفاصيل جديدة عن Gameplay الـRemake الخاص بـFinal Fantasy 7

الـRemake الخاص بـFinal Fantasy 7 كان مؤكد من فترة انه مش هيبقى زي اللعبة الأصلية خالص و هيبقى في تغيرات ضخمة, زي إن اللعبة مش هتقم نظام الـCombat الـTurn Based اللي كان متوفر في الأصلية وكان ممتاز جدا.

Tetsuya Nomura مخرج الـRemake للاسف كلامه قليل جدا و مش بينشر تفاصيل كتير, ولكن خلال مقابلته الأخيرة, Nomura تحدث عن الصور الجديدة اللي نزلت للعبة و اللي خلالها شوفنا Cloud وهو في Cover.

في القصة, في مواقف إنت بتستخدم Stealth فيها و مش هتقدر إنك تخش علطول على الطريق اللي إنت عايز تروحله. النسخة الأصلية كان فيها مواجهات عشوائية, و أجزاء زي ديه كانت لخيال اللاعب, ولكن بما إن الجزء ده Seamless وإنت عارف إنك ماشي في طريق ناوي تخترقه, أنا قررت إن وجود حاجة زي كده هو شيء مهم جدا من أجل الواقعية.

بالاضافة لاستبدال سحر الخيال بـنظام Cover, النظام ده ممكن تستخدمه عشان تبتعد عن مواجهات معينة, أو تستخبى عشان تضرب قنبلة  معينة على Patrol و تقتلهم كلهم.

Nomura أيضًا أكد إن Barret ممكن يستخدم Cover أيضًا و قال إن في عنصر مميز للموضوع ده ولكن هو مش مستعد للحديث عنه حاليا.

الصورة التانية كانت عرضت معركة Guard Scorpion الشهيرة, و Nomura كشف إن الخريطة هتبقى أكبر خلال المعركة وأيضًا هتقدر تحول ما بين Cloud و Barret.

كمثال لما يبقى في عدو مينفعش توصله بسيف Cloud ممكن تحول لـBarret , الموضوع كده بقى ستراتيجي.

أيضًا تم الكشف عن Guard Scorpion هيغير Modes في وسط المعركة و هيعرض تصرفات  لم تكن متوفرة في الأصلية.

Nomura كشف إن Square Enix لسة قدامهم شوية عشان يعرضوا أكتر من اللعبة, لازم بس الأول إن كل انظمة Remake تبقى أقوى قبل ما يتم عرض المزيد.

اللعبة ملهاش موعد اصدار حتى الآن غير 2017.