SK Productions News Center

الاعلان عن عدة تطوير جديد للبلاي ستيشن 4

خلال عرض في CEDEC في اليابان, Sony Computer Entertainment كشفت ميزات جديدة للـPS4 SDK 2.0 الجديد. الاصدار ده بيدعم 2.0 بالكامل وبيظبط حاجات وبيضيف حاجات جديدة.

دعم Share Play, Themes, ShareFactory, و Youtube Upload و التعرف على الوجه و خاصية التتبع تم اضافتهم عن طريق libDepth و Vision Library.

LipDepth بيتسخدم العدستين اللي في PlayStation Camera عشان يقدر يحسب المسافة بينه و بين الشيء. الـProcessing بيتعمل من Software لأن كاميرا مفهاش Hardware Chip زي Kinect.

طبعا بما إن الكاميرا هتستخدم CPU عشان processing هيبطئ Software, الشكر لـlibDepth هو بيستخدم GPU. ده بينزل وقت Processing لواحد ونص ميللي ثانية, وهو بالعافية 1/10 frame من 60frame.

التقنية بتقوم بعملية مسح بينتج عنها بيانات دقة عرضها 160*100 DOT في 1.5 ميلي ثانية و من الممكن يتم عملية مط للبيانات المتصورة و العملية دي بتبقي ارخص مع وجود دقة عرض ارخص. العيب الوحيد كان في تأثير قلة الاضاءة او الضلمة علي الكاميرا لكن تم تطوير برمجة الكاميرا عشان تدي معلومات في اقل نسبة اضاءة.

و من اللمكن برضو استخدام libDepth في مراقبة حركة الايدين عن طريق مراقبة اقرب جزء من جسم الشخص للكاميرا و من الممكن اتمام عملية زي دي بـFrame Rates عالية.

التقنية ليها عوامل مساعدة برضو زي libFace المتخصص في التعرف علي كافة اجزاء الوجه و التعبيرات و العمر و النوع كمان.

و libHand مسؤول علي التعرف علي حركة الايد بشكل اساسي و libSmart الخاص بالتعرف علي طبيعة الاسطح من حواليك.

AR Dynamic Lighting مسؤول بشكل كبير عن تحسين الاضاءة و اتجاهات الظل في اي تطبيقات تخص الـAugmented Reality  زي اللي كانت في Playstation Room  علي سبيل المثال.

دا كان تقريبا الجانب الخاص بتحسين خصائص الكاميرا و استخدامها بشكل كامل في عمليات التعرف و تتبع الحركة.

تم عرض برضو جوانب تانية تخص تحسين خصائص الـPhysics و اتعرض simulations بين تخص معالجات البلاي ستيشن سواء CPU او GPU و تعتبر الحلول الجديدة اللي تم الوصول ليها هي زي منافس خاص بـSony لتقنيات فيزيائية زي nvidia physics مثلا.

و هيتم الاعتماد بشكل كبير علي الـGPU في تفعيل تقية زي ده و هتخرج منه نتايج افضل و اسرع من الاعتماد علي الـCPU. بدليل ان الـCPU علي تحريك 1000 مجسم اما الـGPU ساعد علي تحريك 10000 و الحفاظ علي Frame Rate و هو 60FPS و تقنية زي دي هتدعم في المساحات الضخمة زي العاب العالم المفتوح.

دا عموما ملخص التقنيات المهمة اللي عدة التطوير هتقدمها للمطورين في المستقبل للمطورين فيها جانب مهم جدا طبعا و هي تحسين الـParticle Physics في الجهاز و يبدوا ان Sony بتحاول تخلي الكاميرا ليها استخدام اكبر او تبقي زي الـKenict الخاص بالـXbox