أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

رد ستوديو 343i على مشاكل Halo 5 التقنية

SHARE
, / 297

Frank O’Conner رد على تعليقات الناس على المشاكل التقنية اللي موجودة في Halo 5 على Xbox One.

خلال الاسبوع ده Frank O’Connor مدير التطوير في 343 Industries رد على المقالة الخاصة بـEurogamer عن أداء Halo 5 على Xbox One.

النسخة الأخيرة من Halo 5 اللي كانت اتعرضت في E3 كان فيها مشاكل تقنية في مشاهد المليانة بالأكشن, وحسب Eurogamer, الـEngine الـFramerate بيفضل ثابت في الأماكن الهادية.

حسب O’Connor فـHalo 5 تم تطويرها على Engine جديد تماما. وده كلام كنا احنا عارفينه قبل كده.

بعد قرار 343 إنها تلغي Split-screen عشان يوصلوا لـ60fps ثابتين, ناس كتير وأنا منهم زعلوا لأن ديه حاجة من أساسيات Halo أصلا.

رغم ذلك اللعبة لسة محتاجة Optimization وتعديلات ولسة 3 شهور, مش واضح إذا كان 343 ممكن تصلح المشاكل ديه وتقدم Framerate ثابت ولا لأ.

O’Conner رد على المشاكل ديه على حسابه الشخصي على Twitter, ورده واضح فيه انفعال وده بسبب إن واحد بيسأله هل هيصلحوا Frame-rate ولا يأجلوا اللعبة إلى ديسمبر.

O’Connor رد إنHalo 5 مش هتتأجل وهتنزل 27 أكتوبر وناس لازم تحدد بنفسها إذا كان هيعجبهم اللي هايشوفوا ساعتها.

 تعليق تاني منه ردا على إن اللعبة بتفضل تقل عن 60FPS, في وقت ما اللعبة نزلت لـ42FPS ولكن كانت لسة شغالة. ده رجع سؤال إذا كان Split-screen ينفع يتعمل ولا لأ تاني. في كلا الحالتين منطق 343 إن split-screen كان لازم يتشال عشان framerate يبقى مستقر أكتر بقى مشكوك فيه.

 

O’Conner قال إن ديمو ده كان من لعبة لم يتم انهاء تطويرها لسة, وهو قطعة من اللعبة معمولة برعاية عالىة, متاخدة عشان جمهور كبير يشوفها.

 

وضاف على كده إن ديمو ده مفروض مش يبقى playable للناس. ولكن اللي حضر E3 لعب طور Warzone الجديد وكان ثابت حسب O’Connor.