أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

الانتهاء من تطوير Gears of War 4

SHARE
, / 122
الانتهاء من تطوير Gears of War 4

Microsoft اعلنت رسميا عن انتهاء تطوير Gears of War 4 و إن حاليا بيتم تصنيع نسخ خاصة من اللعبة تجهيزا لاصدار اللعبة في 11 أكتوبر القادم.

Gears 4 تعتبر أول جزء من Gears of War متوفر على Xbox One و أول Gears متاحة في برنامج Xbox Play Anywhere, بمعنى إن اللعبة هتبقى متوفرة على Windows 10 و Xbox One, أيضًا Gears of War 4 بتدعم Cross Play و Cross Save.

حدث انتهاء التطوير من اللعبة, حضره رئيس مايكروسوفت Satya Nadella و Phil Spencer رئيس Xbox و Rod Fergusson رئيس الستوديو.

Fergusson قال إن ده بكل صدق هو احساس العودة لبيته. بسبب إن Fergusson بدء مسيرته في عالم تطوير اللعب في Xbox قبل ما ينضم لـEpic games اللي كان منتج منفذ للثلاثية الأولى.

العودة لـXbox عشان أقود ستوديو مكون من ناس موهبة جدا من حول العالم, كلهم مركزين على تطوير Gears of War, و أعمل كده في دولتي الأم كندا في واحدة من اعظم المدن في العالم هو حلم اصبح حقيقة.

Spencer أيضًا علق على ساعدته جدا بالانتهاء من تطوير Gears of War 4.

من 10 سنين, Gears of War كانت السبب إن ملايين من الناس تنضم لعائلة Xbox. هي مزيج من التكنولوجيا المتطورة, و Gameplay المميز, و سرد قصة بشكل مميز و مختلف أدى لتغير في عالم Gaming.

أنا فخور جدا باللي فريق حققه. مش بس ديه أكتر لعبة طموحة تقنيا في تاريخ Gears – عن طريق دعم للـSplit-Screen على Xbox و Windows 10, ودعم لـXbox Play Anywhere و Cross Play خاص بكل Co-op Modes اللي في اللعبة و أيضًا دعم للـ4K Graphics – اللعبة بترجع لأساسها اللي كان سبب إن ناس كتير تقع في غرام عالم Gears.

1474331223-gift-the-coalition-studio