أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

النموذج المجاني الخاص بـWildStar هو اكثر من نموذج تجاري بحت

PC
SHARE
, / 420

Carbine كشفت عن كذا تعديل هيتعمل لـWildStar لما تبقى Free-to-play السنة ديه.

مدير المشروع Mike Donatelli قال إن تحويل WildStar إلى لعبة مجانية هو أكتر بكتير من نموذج تجاري و Business وخلاص.

احنا هنقدم تحديث جديد ضخم مليء بمميزات جديدة وتحسينات وتعديلات كتير جدا وهيبقى جو رائع لكل اللاعبين الجداد وبرضه احنا هنقدم حاجات لكل اللاعبين اللي انضموا لينا من الاول.

بالاضافة إلى إن اللعبة هتبقى Free-to-play,  لاعبيWildStar هيشوفوا تحسينات كتيرة جدا على نظام اللعبة و المحتوى الخاص بيها

 اللاعبين اللي هيلعبوا اللعبة لأول مرة هيشوفوا ميزات كتير جديدة لتحسين الـTutorial و أول تجربة للاعب مع اللعبة. مع التسجيل, اللاعبين هيقدروا يختاروا الـTutorial المناسب ليهم, كل Tutorial هيبقى معتمد على خبرة اللاعب مع أي MMO. هيبقى في Tutorial اسمه MMO Basics و ده هيبقى قبل Tutorial اللعبة ذات نفسها عشان يعرف أساسيات الـMMO لكل الناس الجديدة على النوع ده من اللعب. أما عن اللاعبين اللي لعبوا اللعبة قبل كده ممكن يعملوا Skip للـTutorial ويلعبوا اللعبة علطول. ArkShip اللي هي المنطقة اللي بتبدأ اللعبة فيها هيتم تحسينها وتعديل فيها حاجات عشان تركز على أساس اللعبة أكتر.

 المطورين هيقدموا نظام Rewards جديد هيدي اللاعب نقاط لما يشتري NCoin, أو لو سجل في Signature Plan *اشتراك اختياري جديد لـWildStar* أو لو عمل Redeem ل “C.R.E.D.D.”  كل ما لاعب يكتسب نقاط هيعلى في Rewards. النقط ديه برضه هتشتغل مع أي تعامل إنت عملته قبل ما اللعبة تبقى Free-to-Play.

الـItems و الـStats هيتم تغيرهم تماما في التحديث. الـStats الأساسية زي brutality و finesse هيتم تبديلهم بـ أربعة جداد زي assault power, support power, health و armor.

الـStats الثانوية هيتم توسيعها وتحسينها عشان يسمحوا بتعديلات أكتر لللاعب.

منطقتين جداد هيتم اضافتهم Alpha Sanctum و Cryo-Plex PvP arena.

Alpha Sanctum هتقدم لاعبين لقصة عالم Nexus في مرحلة أولية في اللعبة, و Cryo-Plex هي ملعب تلجي, متعدد المستويات.

WildStar هتبقى مجانية الخريف ده.

  • mohamed abotgar

    طب دى تحديثات كويسة جدا ، مشاكل نظام الألعاب المجانية إنها متقدرش تجبر اللاعبين على الدفع فلو نسبة الناس إلى ما بيدفعوش كبرت أوى دة بيهدد مستقبل اللعبة