أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

تعليق مؤسس ستوديو BioWare عن تحديثات الـHardware الخاصة بـPS4 و Xbox One

SHARE
, / 201

واحدة من اهم القصص في عالم الـGaming مشتعلة حاليا و مليئة بالاشاعات والتعليقات عن خطط Microsoft و Sony انهم ينزلوا تحديث للـConsoles الحالية قبل ما الجيل الحالي ما ينتهي.

عشان نبقى واضحين, مفيش اعلان رسمي حتى الآن. ولكن الاشاعات الاخيرة بتقترح إن Sony هتعلن عن PS4K قبل أكتوبر, وده موضوع الكثير من الناس بيناقشوا حاليا, ولكن للأسف في اسئلة كتير ملهاش أجابة.

Greg Zeschuk مؤسس BioWare المتقاعد, قال انه مش عاجبه موضوع التحديث اللي بيحصل في نص عمر الجهاز ده. لو المطور لازم انه يدعم جهازين في نفس الوقت, ده ممكن يحلق صداع ضخم جدا.

أنا هقول إن ده شيء عبارة عن صداع كبير جدا و ضد الهدف والفكرة الرئيسية من الـConsoles.  في قصص كتير عن الموضوع ده مضحكة. كمثال, Xbox Classic كان فيه DVD Drives متعددة. هم مقالوش عن الموضوع ده لحد, ولكن المطورين اكتشفوا الموضوع ده وإن في أجهزة بتقدم أداء افضل وفي بعض الأوقات الأجهزة ديه كان فيها Drives معاد تصنيعها و شركات مختلفة و قطع مختلفة. وده سبب متغيرات كتير جدا.

Zeschuk قال إن فائدة إن يبقى في جهاز بامكانيات ثابتة غير متغيرة هو شيء واضح جدا للمطورين ويعرفوا يشتغلوا بيه.

الهدف كله من الـConsoles هو المتطلبات اللي المطور بيشتغل عليها من ناحية الـHardware. إنك تغير ده هو جنون بشكل كامل.

النقاش عن التحديثات ديه بدء في مارس. خلال مؤتمر خاص بـمايكروسوفت, Phil Spencer رئيس Xbox قال إن هم في وقت ما هيقدموا امكانيات جديدة للـHardware خلال جيل من الاجيلة. هو طبعا لم يقول إن الجيل ده هيبقى الجيل الحالي. ولكن, ده تطور مثير جدا, و حاجة Zeschuk قال ممكن تيجي من ناحية مايكروسوفت وده بسبب انه مايكروسوفت عارفة إن الـXbox One مش واصل للقدرات التقنية الخاصة بـPS4.

الموضوع زي إن مايكروسوفت عندها أحساس إن Sony مقدمة جهاز Overpowered مقارنة بـXbox One, و ممكن تبقى عايزة إنها توصل للمستوى ده. و Sony ردها هو إن لو انتم عايزين تعملوا كده, احنا برضه هنعمل كده ونلعب اللعبة ديه.

أنا شايف إن الموضوع ده سيء. من رأي مفروض يفضل زي ما هو, اقفل الـhardware على شيء معين و سيب المطورين يشتغلوا ويعملوا اللي بيتقنوا. ولكن في اخر الموضوع, لو إنت قادر تركز على مجهود تطوير على امكانيات Hardware واحد بس و هدف واحد, هتحصل على نتائج افضل بكتير. ده شيء اسهل من إنك تقسمها, و تضيف ناس أكتر, و تعمل Port و شغل كتير.

ده زي إنك بتدخل العالم ده لعالم الـPC وهناك لازم تعتبر كل الكلام ده. هو شيء جيد جدا على Console إنك مش لازم تعود تفكر وتاخد الأداء المتغير تحت الاعتبار. ولكن ده شيء مجنون. أنا اعتقد إن مايكروسوفت و Sony عندهم الاحساس إن ده شيء لازم يعملوا.

 من وجهة نظر مستهلك, لو فعلا مايكروسوفت أو Sony هينزلوا Console جديد أو تحديث في نص عمر دورة الجيل الحالي, ده هيبقى شيء مزعج جدا. ولكن Apple مثلا ممكن تقنع الملايين انهم يشتروا موبيل جديد كل سنة, و عندنا Nintendo عندها تاريخ مع التحديثات الخاصة بـHardware في نص عمر الجيل ده مع Nintendo DS, تحديثات Consoles على مدى قصير هو مخاطرة كبيرة على مدى طويل جدا.

أنا معتقدش انهم هيقدروا يعملوا زي Apple و يقنع المستهلك انه يحديث في نص عمر الجيل.