أخبار و مراجعات ألعاب الفيديو

ظهور اشاعات جديدة عن الـPlaystation 4.5 تحت اسم Playstation 4 NEO

كل ألعاب الـPS4 هتحتاج تبقى مبنية على Base Mode و NEO Mode
SHARE
, / 505
ظهور اشاعات جديدة عن الـPlaystation 4.5 تحت اسم Playstation 4 NEO

الـPS4 الجديد المشاع عنه وبشدة الفترة ديه, اللي من المفترض إن Sony هتعلن عنه في أكتوبر قبل اطلاق PlayStation VR, الجهاز مشاع إن اسمه هو PS4.5 أو PS4K, ولكن حسب اشاعات جديدة و تفصيل من الممكن إنها تبقى مسربة الجهاز اسمه PS4 NEO.

الجهاز مشاع إن تمنه هيبقى 400 دولار, بس هيقدم إيه؟

NEO هيتضمن Clock Speed أعلى من PS4 الأصلي, GPU محسن و أعلى,  و Memory Bandwidth أعلى. الوثائق المسربة بتقول إن NEO في نفس HDD الخاص بالـPS4 الأصلي, ولكن مش واضح هل ده معناه نفس المساحة ولا السرعة

بداية من أكتوبر (مع انطلاق الـPSVR), كل لعب الـPlayStation 4 هتحتاج إنها تنزل بـ2 Modes, أول Mode هو “Base Mode” و ده اللي شغال على الـPS4 الأصلي و “NEO Mode” و ده بيستغل الامكانيات التالية:

ps4 neo

ده معناه إن “NEO Mode” هيوفر Frame Rate أعلى أو ثابت أكتر و من الممكن Visuals أعلى. NEO أيضًا هيدعم انه يطلع صورة 4K Native, ولكن اللعب مش لازم تبقى بتدعم 4K Native. في تعليمات وتوجيهات Sony للمطورين, الشركة بتفكر المطورين إن اللعب مش لازم تبقى 4K على الـNEO لو ده هيأثر على أداء اللعبة. Sony بتشدد إن Frame Rate بتاع اللعبة لازم يبقى زي الـPS4 الأصلي أو أعلى.

مش هيبقى في لعب مخصصة للـNEO زي اللي حصل مع New 3DS.

Sony بتشدد بصرامة إن المطورين معندهمش القدرة على تقديم اعدادات Gameplay حصرية على NEO أو حاجات مخصصة للاعبين اللي عندهم NEO.

NEO ممكن كمان انه يقدم نسخ أفضل من اللعب الحالية, كمثال أي لعبة بتدعم four-player local splitscreen co-op ممكن تدعم لحد 8 لاعبين على NEO.

لعب الـVR مينفعش برضه تبقى متوفرة للـNEO فقط, ده عكس الفكرة الكانت مسربة وهي إن NEO هيبقى متوفر مخصوص عشان VR, من اجل تقديم تجربة افضل لاعبي PS4 NEO هم فقط اللي يقدروا يستمتعوا بيها.

كل اللعب اللي هتنزل من بداية سبتمبر لازم تكون بتدعم NEO ولكن المطورين ممكن ينزلوا لعب بتدعم NEO من قبل ما NEO ينزل أصلا.

زي ما قولنا لعب PS4 الحالية ممكن ينزلها تحديث من اجل دعم نسخة الـNEO من اجل تقديم أداء افضل, ولكن مش متوقع إن المطورين ممكن يستغلوا الموضوع ده.